17 września 2024

Co robi GPT Lab w PZU?

Od czasu udostępnienia ChatGPT milionom użytkowników na całym świecie Generatywna Sztuczna Inteligencja obecna jest we wszystkich dyskusjach i prognozach dotyczących rozwoju i wykorzystania technologii IT w przyszłości.

Autor

Bartłomiej Gołębiowski

Dlaczego to robimy? 

Hej GPT, napisz artykuł, jak wspierasz działania PZU. 

To mógłby być początek historii tego tekstu, ale nie był. Od czasu udostępnienia ChatGPT milionom użytkowników na całym świecie, Generatywna Sztuczna Inteligencja obecna jest we wszystkich dyskusjach i prognozach dotyczących rozwoju i wykorzystania technologii IT w przyszłości. Wśród regularnie pojawiających się nowinek i hype’u – GenAI wydaje się być tą, która faktycznie zmieni nasze podejście do technologii i może istotnie zmodyfikować sposób działania każdego biznesu. 

W PZU wykorzystujemy potencjał możliwości AI od lat  - budujemy własne modele i rozwiązania w ramach Fabryki Sztucznej Inteligencji, jednocześnie wdrażając rozwiązania zewnętrzne, które są odpowiedzią na nasze potrzeby. Jeszcze przed rewolucją GenAI wykorzystywaliśmy kilkaset modeli AI w bieżącej działalności. Dlatego, kiedy pojawiła się Generatywna Sztuczna Inteligencja,  skupiliśmy się na jej badaniach i eksperymentach w ramach specjalnie stworzonej inicjatywy GPT Lab. 

 

Jak do tego podeszliśmy? 

Podstawą skuteczności GPT Lab’u jest zaangażowany multidiscyplinarny zespół działający w lekkim modelu organizacyjnym opartym o zasady Laboratorium Innowacji. Jednym z elementów budowy kompetencji do zespołu było zaproszenie wszystkich pracowników IT PZU do udziału w specjalnych szkoleniach umożliwiających zdobycie wiedzy dotyczącej Gen AI. Finalnie GPT Lab tworzą eksperci, którzy na co dzień należą do innych jednostek, co pozwala na płynne wykorzystanie ich kompetencji w ramach różnych inicjatyw.  

Wytworzone i przetestowane w ramach GPT Lab’u rozwiązania mają zastosowanie w praktyce, co znaczy, że wykorzystujemy je produkcyjnie, a kilka kolejnych jest w zaawansowanych pilotażach. Natomiast w backlogu czeka na swoje "5 minut" kilkanaście kolejnych. Jednym z głównych pomysłów było udostępnienie w bezpieczny sposób pracownikom narzędzia typu ChatGPT. Dla PZU kluczowe jest pełne bezpieczeństwo korzystania z nowych technologii, w tym narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. Rozwiązania Generatywnej AI w publicznie dostępnych wersjach generują jednak szereg ryzyk, które są nieakceptowalne dla zaufanej instytucji finansowej jaką jesteśmy. Dlatego opracowaliśmy własne narzędzie oparte na modelach GPT. Zrealizowaliśmy je wewnętrznie, we własnym tenancie MS Azure, w specjalnie zabezpieczonym środowisku. Obecnie rozwiązania oparte o Generatywną AI testuje w PZU około 1000 użytkowników z kilkunastu obszarów biznesowych. 

 

Jakie technologie za tym stoją? 

Wytworzone rozwiązanie ma hybrydową architekturę: tam, gdzie to możliwe korzystamy z chmury prywatnej PZU zarówno do przechowania aplikacji jak i baz danych, a w przypadku konkretnych modeli GenAI – z wydzielonych zasobów OpenAI w ramach MS Azure

Liczby tego projektu 

  • ok. 10 pilotaży narzędzi GenAI – zarówno tworzonych wewnętrznie jak i zewnętrznych 
  • 2 wdrożone tematy oparte o GenAI w PZU  
  • ok. 1000 testerów rozwiązań GenAI w PZU 
Zamknij