Do czego wykorzystujemy prawie setkę robotów?
Autor
Piotr Malinowski
Dlaczego to robimy?
Dawno, dawno temu, w 2017 roku, w spokojnych czasach… Tak powinna się zaczynać opowieść o historii automatyzacji procesów biznesowych przy użyciu robotów softwarowych (RPA) w Grupie PZU. We wspomnianym, w dzień taki jak inne, a jednak zupełnie wyjątkowy, powstał zespół odpowiedzialny za przygotowanie pierwszych procesów (za to wdrożenie otrzymaliśmy nawet w tym samym roku międzynarodową nagrodę).
Celem wykorzystania robotów w PZU było: usprawnienie procesów biznesowych, zwiększenie efektywności obsługowej i finansowej, skrócenie czasu obsługi spraw Klientów oraz zwiększenie jakości danych wykorzystywanych w Grupie PZU – do dzisiaj wykorzystujemy roboty tylko tam, gdzie widzimy uzasadnienie biznesowe. Można powiedzieć, że cele są standardowe – ale liczby tego projektu widoczne na samym dole, pokazują skale naszych celów – a to już może zrobić wrażenie. Nasza zasada jest prosta – powtarzające się, wysoko wolumetryczne zadania są idealne do realizacji przez roboty, natomiast zadania wymagające elastyczności i wiedzy merytorycznej należą do człowieka (albo AI).
Jak do tego podeszliśmy?
Pomysł na wykorzystanie robotów w PZU podlega kilkuetapowej weryfikacji. Badamy korzyści finansowe, wolumetryczność oraz poziom skomplikowania. Następnie w współpracy z partnerem biznesowym analizujemy kroki w procesie, i tam gdzie jest to możliwe, optymalizujemy proces. Po analizie i optymalizacji przechodzimy do standardowego procesu wytwórczego.
Każdy robot posiada konto techniczne dostęp do głównych systemów w Grupie PZU, własny pulpit i własną maszynę wirtualną. Dzięki odpowiednio przygotowanym kontom robotów mogliśmy przejść do automatyzacji procesów wynikających, ze specyfiki branży ubezpieczeniowej. W efekcie wspieramy zespoły biznesowe odpowiedzialne za szeroko rozumianą obsługę szkód, sprzedaż, departamenty administracyjne, jak również IT.
Do przykładowych zastosowań naszych robotów możemy zaliczyć:
- dodawanie do świadczenia dotyczącego urodzenia dziecka skanów dokumentów wysłanych przez Klienta (akt urodzenia, dowód osobisty);
- podpowiadanie wysokości stawek flotowych;
- przekazywanie do Systemu Likwidacji Szkód wyliczenia kwotowego kalkulacji szkody, generowanego przez zewnętrzny system AI;
- weryfikowanie list sankcyjnych przed wypłatą odszkodowania;
- przygotowanie zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia.
Dzięki robotyzacji powyższych, wcześniej czasochłonnych procesów, uzyskaliśmy szybszy czas obsługi, zredukowaliśmy koszty, zmniejszyliśmy liczbę błędów. Poza zadaniami rozwojowymi zajmujemy się również utrzymaniem platformy robotycznej i zautomatyzowanych procesów. Reagujemy na zmiany w otoczeniu biznesowych, regulacyjnym i technicznym – często wdrożony proces podlega nawet kilku zmianom w ciągu roku, np. w sytuacji w której zmienia się prawo lub procedura biznesowa.
Jakie technologie wykorzystaliśmy?
Roboty są obecne we wszystkich kluczowych systemach Grupy PZU. Korzystają z pełnej palety rozwiązań technologicznych, ponieważ poza imitowaniem pracy użytkownika na poziomie GUI, obsługują API, bazy danych, dostarczają dane do modeli AI i wiele innych.
Możemy, i chcemy, się pochwalić największą liczbą robotów w Polsce (prawie 100 robotów produkcyjnych i testowych we wrześniu 2024 r.), zespołem z ogromnym doświadczeniem i unikalną wiedzą w zakresie wdrażania i utrzymywania zautomatyzowanych procesów oraz platformą robotyczną.
Liczby tego projektu:
- 35 systemów obsługują Roboty w PZU
- 109 zautomatyzowanych procesów biznesowych od 2017 roku
- 311 artefaktów
- ponad 150000 wykonywanych operacji dziennie