17 września 2024

Do czego wykorzystujemy prawie setkę robotów?

Roboty są obecne we wszystkich kluczowych systemach Grupy PZU. Korzystają z pełnej palety rozwiązań technologicznych, ponieważ poza imitowaniem pracy użytkownika na poziomie GUI, obsługują API, bazy danych, dostarczają dane do modeli AI i wiele innych.

Autor

Piotr Malinowski

Dlaczego to robimy? 

Dawno, dawno temu, w 2017 roku, w spokojnych czasach… Tak powinna się zaczynać opowieść o historii automatyzacji procesów biznesowych przy użyciu robotów softwarowych (RPA) w Grupie PZU. We wspomnianym, w dzień taki jak inne, a jednak zupełnie wyjątkowy, powstał zespół odpowiedzialny za przygotowanie pierwszych procesów (za to wdrożenie otrzymaliśmy nawet w tym samym roku międzynarodową nagrodę). 

Celem wykorzystania robotów w PZU było: usprawnienie procesów biznesowych, zwiększenie efektywności obsługowej i finansowej, skrócenie czasu obsługi spraw Klientów oraz zwiększenie jakości danych wykorzystywanych w Grupie PZU – do dzisiaj wykorzystujemy roboty tylko tam, gdzie widzimy uzasadnienie biznesowe.  Można powiedzieć, że cele są standardowe – ale liczby tego projektu widoczne na samym dole, pokazują skale naszych celów – a to już może zrobić wrażenie. Nasza zasada jest prosta – powtarzające się, wysoko wolumetryczne zadania są idealne do realizacji przez roboty, natomiast zadania wymagające elastyczności i wiedzy merytorycznej należą do człowieka (albo AI).  
 

Jak do tego podeszliśmy? 

Pomysł na wykorzystanie robotów w PZU podlega kilkuetapowej weryfikacji. Badamy korzyści finansowe, wolumetryczność oraz poziom skomplikowania. Następnie w współpracy z partnerem biznesowym analizujemy kroki w procesie, i tam gdzie jest to możliwe, optymalizujemy proces. Po analizie i optymalizacji przechodzimy do standardowego procesu wytwórczego.  

Każdy robot posiada konto techniczne dostęp do głównych systemów w Grupie PZU, własny pulpit i własną maszynę wirtualną. Dzięki odpowiednio przygotowanym kontom robotów mogliśmy przejść do automatyzacji procesów wynikających, ze specyfiki branży ubezpieczeniowej.  W efekcie wspieramy zespoły biznesowe odpowiedzialne za szeroko rozumianą obsługę szkód, sprzedaż, departamenty administracyjne, jak również IT.


Do przykładowych zastosowań naszych robotów możemy zaliczyć: 

  1. dodawanie do świadczenia dotyczącego urodzenia dziecka skanów dokumentów wysłanych przez Klienta (akt urodzenia, dowód osobisty);
  2. podpowiadanie wysokości stawek flotowych;
  3. przekazywanie do Systemu Likwidacji Szkód wyliczenia kwotowego kalkulacji szkody, generowanego przez zewnętrzny system AI;
  4. weryfikowanie list sankcyjnych przed wypłatą odszkodowania;
  5. przygotowanie zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia. 

Dzięki robotyzacji powyższych, wcześniej czasochłonnych procesów, uzyskaliśmy szybszy czas obsługi, zredukowaliśmy koszty, zmniejszyliśmy liczbę błędów. Poza zadaniami rozwojowymi zajmujemy się również  utrzymaniem platformy robotycznej i zautomatyzowanych procesów. Reagujemy na zmiany w otoczeniu biznesowych, regulacyjnym i technicznym – często wdrożony proces podlega nawet kilku zmianom w ciągu roku, np. w sytuacji w której zmienia się prawo lub procedura biznesowa.   
 

Jakie technologie wykorzystaliśmy? 

Roboty są obecne we wszystkich kluczowych systemach Grupy PZU. Korzystają z pełnej palety rozwiązań technologicznych, ponieważ poza imitowaniem pracy użytkownika na poziomie GUI, obsługują API, bazy danych, dostarczają dane do modeli AI i wiele innych.

Możemy, i chcemy,  się pochwalić największą liczbą robotów w Polsce (prawie 100 robotów produkcyjnych i testowych we wrześniu 2024 r.), zespołem z ogromnym doświadczeniem i unikalną wiedzą w zakresie wdrażania i utrzymywania zautomatyzowanych procesów oraz platformą robotyczną.  

Liczby tego projektu:

  • 35 systemów obsługują Roboty w PZU 
  • 109 zautomatyzowanych procesów biznesowych od 2017 roku 
  • 311 artefaktów 
  • ponad 150000 wykonywanych operacji dziennie  
Zamknij