16 września 2024

Współpraca na linii IT-Biznes. Poznaj kurs kohortowy, który w PZU ułatwia zwinną współpracę

Aby powstał dobry, dopasowany do potrzeb użytkownika produkt, potrzebna jest współpraca między interesariuszami, czyli tak zwanym Biznesem, który przynosi pomysł i określa potrzeby, a IT, które te potrzeby zamienia w działające rozwiązanie. W PZU stworzyliśmy kurs kohortowy, który pomaga zmniejszać dystans i budować większe zrozumienie między zespołami IT a Biznesem

Autorka

Ilona Osińska

Autorka

Agnieszka Buziałkowska-Wiechucka

 

Dlaczego to robimy? 

Aby powstał dobry, dopasowany do potrzeb użytkownika produkt, potrzebna jest współpraca między interesariuszami, czyli tak zwanym Biznesem, który przynosi pomysł i określa potrzeby, a IT, które te potrzeby zamienia w działające rozwiązanie. W teorii to proste i oczywiste, w praktyce jednak zazwyczaj występuje pewna bariera między IT a Biznesem, warto mieć świadomość jej istnienia. 

W związku z tym dwa lata temu, wraz z Agile Coach’kami i Scrum Masterkami stworzyliśmy w PZU kurs kohortowy, który pomaga zmniejszać dystans i budować większe zrozumienie między zespołami IT a Biznesem. Kohorta pokazuje Biznesowi, w jaki sposób IT pracuje i dostarcza dla nich produkty. 

Jak do tego podeszliśmy? 

  1. Kohorta to angażująca forma nauki, w której uczestnicy tworzą wspólną grupę – tzw. kohortę – i przechodzą przez program w tym samym czasie. Dzięki temu każdy może liczyć na wsparcie grupy, wymianę doświadczeń i inspirującą współpracę. Efekt? Szybsze przyswajanie wiedzy i skuteczniejsze zastosowanie jej w codziennej pracy. 
  2. Czas trwania kursu to 5 tygodni. Jest to intensywny okres, podczas którego spotykamy się online, uczestnicy wykonują samodzielnie zadania, zapoznają się z videolearningiem, a także rozwiązują quizy sprawdzające ich wiedzę. Na zakończenie każdej kohorty spotykamy się stacjonarnie na całodziennym warsztacie, w którego trakcie uczestnicy mają okazję stworzyć produkt od podstaw z wykorzystaniem metodyki scrum. 
  3. Jednym z głównych założeń, jakie przyjęłyśmy w tej, już III edycji,  było to, aby spotkania, zadania i warsztat skupiały się na jak najbardziej realnych przykładach, najczęściej takich, które pochodziły z naszego doświadczenia, lub życia zawodowego uczestników szkolenia. Dzięki temu dyskusje były żywe, a wyciągane z nich wnioski łatwe do zastosowania w praktyce. Na każdym ze spotkań było miejsce na dzielenie się doświadczeniami i zadawanie pytań.  
  4. Dzięki tym zajęciom uczestnicy mieli okazję odkryć, jak Scrum może pomóc w efektywniejszym i bardziej elastycznym podejściu do współpracy i budowania produktów. Poznali, też jaką rolę odgrywają w procesie dostarczania rozwiązań i produktów. Wiedzą również, na jakich wydarzeniach są niezbędni, czego od nich oczekujemy, a także czego oni mogą oczekiwać od zespołów z IT. A to tylko podkreśla jedno z naszych ulubionych stwierdzeń w PZU – tutaj wszyscy gramy do jednej bramki.  

Liczymy na to, że każda kolejna edycja kursu będzie przybliżała nas do celu, jakim jest silna i harmonijna współpraca między Biznesem a IT - zorientowana na wspólne dążenie do dostarczania wartościowych produktów. 

Liczby tego projektu:

  • Liczba ekspertów metodyki Scrum prowadzących projekt:

  • Liczba kursantów z biznesu na przestrzeni 3 edycji: 53 

  • Czas trwania kursu: 5 tygodni  

Zamknij