08 października 2024

Zwinność w stylu PZU

Przygoda ze zwinnością w PZU rozpoczęła się w 2012 roku wraz ze startem projektu Everest, bo jak zaczynać, to z wysokiego szczytu. Everest był wówczas największym projektem zwinnym w tej części Europy.

Autor:

Agnieszka Buziałkowska-Wiechucka
 

Dlaczego to robimy?  

Czy IT PZU dostałoby 10/10 punktów za styl... działania? Wierzymy, że praca w sposób zwinny może przynieść wiele korzyści, które przyczyniają się do lepszej efektywności, elastyczności oraz satysfakcji pracowników i klientów. Poznajcie kluczowe powody, dla których chcemy być zwinni:   
 
  1. Szybsza reakcja na zmiany: w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym (tłumacząc na nasze z pomocą kultowej piosenki - gdzie "Nic nie może wiecznie trwać"), możliwość szybkiego dostosowania się do nowych warunków i reagowania na zmieniające się potrzeby klientów jest kluczowa.  
  2. Orientacja na potrzeby klientów: zwinne podejście kładzie duży nacisk na dostarczanie wartości dla klienta. Regularne iteracje oraz feedback od użytkowników pozwalają na stałe udoskonalanie produktów i usług, co zwiększa zadowolenie klientów i ich lojalność. Staramy się, aby poprawki były wdrażane skutecznie, aż do wypracowania satysfakcjonującej wszystkie strony wersji, przy jednoczesnym słuchaniu opinii użytkowników i wcielania ich w życie.  
  3. Zwiększenie efektywności i innowacyjności: dzięki podziałowi pracy na mniejsze etapy (iteracje), zespoły mogą szybciej identyfikować potencjalne problemy i wprowadzać innowacyjne rozwiązania. Jak coś nie działa, to nie czekamy aż zacznie nie działać bardziej – identyfikujemy problemy po to, żeby je skutecznie rozwiązywać.  
  4. Zespołowa odpowiedzialność i zaangażowanie: Agile promuje współpracę i zaangażowanie wszystkich członków zespołu. Zespoły pracujące w sposób zwinny są samodzielne, a członkowie mają większą kontrolę nad procesem, co przekłada się na ich większe zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności za rezultaty.  
  5. Lepsza komunikacja: to oczywiste, że regularne spotkania oraz transparentność procesów sprzyjają lepszej komunikacji w zespole oraz pomiędzy zespołami, co redukuje ryzyko nieporozumień i poprawia współpracę. Trzymamy rękę na pulsie i znamy balans pomiędzy widzieć się często a widzieć się za często.  
  6. Redukcja ryzyka: Praca w krótkich cyklach (sprintach) oraz regularne przeglądy i retrospektywy pozwalają na wczesne wykrywanie i eliminowanie ryzyk, co zmniejsza prawdopodobieństwo niepowodzenia projektu.  

Zwinne podejście w PZU pomaga organizacji lepiej dostosować się do wyzwań współczesnego rynku, zwiększać konkurencyjność oraz skuteczność realizacji celów biznesowych. To oczywiste, prawda? Ale każde działanie przed wejściem w stan „oczywistości” potrzebuje odbyć swoją drogę. 


Jak do tego podeszliśmy?  

Przygoda ze zwinnością w PZU rozpoczęła się w 2012 roku wraz ze startem projektu Everest, bo jak zaczynać, to z wysokiego szczytu. Everest był wówczas największym projektem zwinnym w tej części Europy.  
 
Współpracowaliśmy przy nim z dostawcą zewnętrznym, który działał głównie na rynku amerykańskim i był przyzwyczajony do pracy w metodyce scrum. Zwinność na polskim rynku dopiero stawiała swoje pierwsze kroki, więc uczyliśmy się wszyscy, ale podjęliśmy ryzyko i inicjatywę zmiany sposobu pracy w PZU. Wdrożenie elementów scruma pozwoliło nam na efektywniejsze działanie i zwiększenie motywacji zespołów. Stale udoskonalamy swój sposób pracy i wdrażamy nowy model pracy w środowisku zwinnym z wykorzystaniem elementów metodyki scrum i kanban.  
 
W ramach rozwoju Agile organizujemy liczne inicjatywy takie jak: Gildia Scrum Masterów, program mentoringowy, a także szkolenia i webinary w ramach Giełdy Szkoleń PZU, które pomagają nam w podnoszeniu kompetencji i dzieleniu się wiedzą, również z nietechnologiczną częścią organizacji.  
 

Liczby tego projektu 

ponad  1000 osób w IT PZU   

261 sprintów (wrzesień 2024) w najstarszym scrumowo miejscu w organizacji 

ponad 50 zespołów wytwórczych 

25 Scrum Masterów  

3 Agile Coach  

Zamknij