Szkolenia stacjonarne
Szkolenie dla fleet managerów
Czas trwania: 8,5 godziny zegarowej (w tym przerwa na posiłek)
Ilość uczestników: 16 osób
Lokalizacja: ODTJ
Szkolenie podzielone jest na bloki tematyczne:
1. Polityka flotowa / Car Policy (2 godziny zegarowe):
- Omówienie zagadnień związanych z tworzeniem polityki flotowej w Firmie,
- Jej cel i rola w przedsiębiorstwie,
- Z czego powinna składać się nowoczesna Car Policy,
- Kluczowe zapisy i dokumenty flotowe,
- Sugerowane rozwiązania,
- Pytania i odpowiedzi.
2. Praktyczne wykorzystanie telemetrii w zarządzaniu flotą samochodową (1 godzina zegarowa).
3. Omówienie pozostałych szkoleń w programie PZU Bezpieczna flota (1 godzina zegarowa):
- pierwsza pomoc
- psychologia transportu
- bezpieczeństwo w ruchu drogowym (policjant)
4. Szkolenie praktyczne z wykorzystaniem samochodów przeprowadzane w dwóch zakresach tematycznych (4 godziny zegarowe):
- jazda defensywna z elementami ekojazdy
- ryzyko w ruchu drogowym w warunkach ODTJ
Badanie poziomu bezpieczeństwa floty
Przygotowanie i przeprowadzania badań poziomu bezpieczeństwa flotowego u wskazanych Klientów, wraz z wykonaniem raportu o poziomie bezpieczeństwa, zidentyfikowanych potrzebach i rekomendacjach działań i szkoleń, których wdrożenie/przeprowadzenie znacząco poprawi osiągnięte przez Klienta wyniki.
Badanie poziomu bezpieczeństwa flotowego będzie składać się z:
1. Części wykładowo – szkoleniowej prowadzonej na bazie dyskusji z przedstawicielem / przedstawicielami Klienta, gdzie omówione zostaną następujące obszary mające kluczowy wpływ na bezpieczeństwo flotowe i poziom generowanego ryzyka:
- Struktura organizacyjna obowiązująca w firmie wraz z podziałem obowiązków i odpowiedzialności,
- Istniejąca dokumentacja flotowa (Car Policy, Regulamin Pracy Kierowcy, itp.),
- Obowiązujące w firmie zasady bezpieczeństwa, programy, kultura organizacyjna, strategia CSR (Corporate Social Responsibility) itp.
- Podejmowane przez Firmę działania prewencyjne i szkoleniowe,
2. Bezpośredniego badania bezpieczeństwa flotowego w formie ankiety zawierającej kluczowe aspekty z w/w obszarów.
3. Raportu podsumowującego osiągnięte wyniki. Do raportu załączone będą rekomendacje działań zmierzających do poprawy bieżącej polityki flotowej Firmy w obszarze bezpieczeństwa flotowego.
Badania poziomu bezpieczeństwa flotowego odbywać się będą we wskazanych przez PZU lokalizacjach Klienta. Raport dostarczony będzie do PZU w okresie do 2 tygodni od wykonania badania i dostarczenia przez Klienta niezbędnych informacji.
Doskonalenie Techniki Jazdy Samochodem Osobowym
Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych z przerwą na ciepły posiłek
Lokalizacja: ODTJ
Uczestnicy: 12 osób
Samochody szkoleniowe: ODTJ
Warsztaty z ryzyka w ruchu drogowym mają na celu przewidywanie i zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom na drodze oraz niepodejmowanie działań ryzykownych. Realizowane są przy wykorzystaniu różnych, dostępnych w poszczególnych ODTJ-ach narzędzi szkoleniowych aby zrealizować opisane poniżej ramowe programy.
Zajęcia prowadzone są stacjonarnie we wszystkich Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy zrzeszonych w PSM.
Dla firm mających w swojej flocie lub zamierzających posiadać samochody elektryczne możliwe jest prowadzenie warsztatów w formie mieszanej, z wykorzystaniem samochodów spalinowych oraz elektrycznych. Taka forma będzie możliwa tylko w wybranych ODTJ.
Przewidziane są 2 etapy szkolenia – podstawowy i zaawansowany.
Etap pierwszy przeznaczony jest dla klientów, którzy nie uczestniczyli w poprzedniej edycji Bezpiecznej Floty PZU i obejmuje sześciogodzinne zajęcia teoretyczno–praktyczne przeprowadzane z wykorzystaniem płyt poślizgowych :
Program zajęć obejmuje:
- test sprawdzający umiejętności kierowcy
- dobór i sposoby utrzymania prawidłowego toru jazdy podczas pokonywania serii zakrętów
- hamowanie awaryjne z systemem ABS i zasada działania ABS
- hamowanie awaryjne w zakręcie z wykorzystaniem systemu ABS
- zjawisko podsterowności i nadsterowności samochodu - działanie różnych systemów wspierających (ABS,ESP, TC)
Drugi etap szkolenia jest etapem zaawansowanym i przeznaczony jest dla tych osób, które brały udział w szkoleniach w ramach etapu pierwszego.
Program zajęć obejmuje:
- szybki slalom prawo – lewo przypominający podstawowe zachowania z etapu podstawowego
- hamowanie z ominięciem przeszkody
- uślizg jednej z osi na prostej
- nagła zmiana pasa ruchu z powrotem na właściwy tor jazdy
- zachowanie różnych systemów kontroli trakcji
W wybranych ODTJ program zajęć w obydwu etapach realizowany jest w oparciu o elektroniczne urządzenia rejestrujące. Umożliwia to lepsze poznanie zasad działania systemów bezpieczeństwa w samochodach (TC, ABS, ESP) oraz wczesnego rozpoznawania sytuacji zagrożenia i nie podejmowania działań ryzykowanych.
Postęp uczestników jest rejestrowany i automatycznie raportowany.
Program warsztatów prowadzonych z wykorzystaniem samochodów elektrycznych rozszerzony jest o porównanie samochodu elektrycznego ze spalinowym i zwrócenie uwag na najważniejsze różnice w prowadzeniu samochodu mające wpływ na bezpieczeństwo np. różnice w f\drodze hamowania, odczucie prędkości, różnice w zachowania w sytuacjach ekstremalnych. Ćwiczenia dobrane w zależności od infrastruktury ośrodka i specyfiki samochodów.
Doskonalenie Techniki Jazdy Samochodem Ciężarowym i Autobusem
Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych z przerwą na ciepły posiłek
Lokalizacja: ODTJ
Uczestnicy: 12 osób
Samochody szkoleniowe: ODTJ
Zajęcia prowadzone są stacjonarnie w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy stopnia wyższego.
Szkolenie obejmuje teorię oraz praktykę, odbywa się przy wykorzystaniu samochodów ODTJ z użyciem różnych typów pojazdów przewidzianych na kategorię C i D.
Program zajęć obejmuje:
- jazda slalomem jako pierwsze spotkanie z utratą przyczepności,
- symulacja przejazdu przez kręty odcinek drogi z elementami uślizgu,
- hamowanie awaryjne na prostym odcinku drogi z różnych prędkości,
- hamowanie awaryjne ze zmianą pasa ruchu.
Ze względu na uniwersalność ćwiczeń osoby, które uczestniczyły w tym programie w poprzedniej edycji mają możliwość utrwalenia swoich umiejętności.
Szkolenie z jazdy defensywnej z elementami ekojazdy na samochodach osobowych oraz elektrycznych
Czas trwania szkolenia: 4,5 godziny zegarowej
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób
Samochody szkoleniowe: flota klienta
Warsztaty z jazdy defensywnej z elementami eko-jazdy są programem specjalnie przygotowanym dla użytkowników aut flotowych. Przeprowadzane są w dowolnym, wskazanym przez Klienta miejscu i odbywają się w naturalnych warunkach ruchu drogowego. Dzięki wykorzystaniu samochodów uczestników można lepiej zaobserwować odruchy i codzienne przyzwyczajenia i wskazać właściwą drogę do poprawy jakości i bezpieczeństwa jazdy.
Do przeprowadzenia zajęć wykorzystywane są urządzenia rejestrujące kilkanaście parametrów jazdy oraz ocena instruktora będącego w samochodzie, na tej podstawie zostaje określony styl jazdy kierowcy oraz cechy mające wpływ na bezpieczeństwo i osiągnięcie niskiego zużycia paliwa.
Każdy z uczestników odbywa trzy przejazdy: audyt obserwowany z rejestracją parametrów jazdy, przejazd szkoleniowy oraz audyt poszkoleniowy z rejestracją parametrów jazdy – jest to jazda komentowana przez uczestnika gdzie wykonywane manewry są przez niego komentowane i uzasadniane.
Przejazdy podzielone są krótkimi wykładami teoretycznymi dotyczącymi ogólnych zasad związanych z bezpieczeństwem kierowania pojazdem oraz oszczędnością zużycia paliwa oraz indywidualnych wskazówek dotyczących stylu jazdy każdego z uczestników
Szkolenia skierowane są do grup 12-osobowych i prowadzone w modułach 3-osobowych. Dla trzech uczestników szkolenia w samochodzie dedykowany jest instruktor. Szkolenie odbywa się przy wykorzystaniu samochodów Zleceniodawcy. Szkolenie dla całej grupy rozpoczyna się i kończy w siedzibie Zleceniodawcy lub innym ustalonym wcześniej miejscu.
Na podstawie wyników z urządzeń rejestrujących parametry jazd oraz obserwacji instruktora Zleceniodawca otrzymuje raport z indywidualnymi wynikami dla każdego uczestnika warsztatów oraz poziomu bezpieczeństwa całej grupy.
W ramach warsztatów z jazdy defensywnej możliwe jest przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem samochodów elektrycznych. Przy takich warsztatach głównymi założeniami tematycznymi w zasadach użytkowania samochodu elektrycznego są:
I panel BEZPIECZEŃSTWO
Podstawowe zasady jazdy defensywnej w aucie elektrycznym związane z inną konstrukcją samochodu
- przyspieszenie liniowe ( bezstopniowe),
- mocne hamowanie po zdjęciu nogi z przyspiesznika związane z odzyskiwaniem energii,
- brak odgłosów dźwiękowych z silnika i skrzyni biegów utrudniające właściwą ocenę prędkości,
- potrzeba bardziej uważnej obserwacji otoczenia ponieważ samochód elektryczny nie jest słyszany,
- szczególnie przez rowerzystów i pieszych,
- zwrócenie uwagi na coraz wyższe osiągi aut elektrycznych (np. Tesla 700 KM).
II panel EKONOMIA JAZDY
- Technika i planowanie jazdy pozwalające na dojechanie do celu przy wskazanym zasięgu bez konieczności doładowywania ( obecnie bardzo mała ilość miejsc do ładowania),
- Jak najlepsze wykorzystywanie możliwości odzyskiwania energii,
- Właściwa praca pedałem przyspiesznika, aby jazda była wystarczająco dynamiczna przy jak najmniejszym zużyciu energii,
- Właściwe wyczucie zasięgu auta w zależności od korzystania z odbiorników prądu w samochodzie (klimatyzacja, wycieraczki, wzrost prędkości-większe opory powietrza).
Ze względu na prowadzenie warsztatów w 3-osobowych modułach na samochodach uczestników możliwe jest dowolne konfigurowanie doboru samochodów przez Zlecającego. Oznacza to, że warsztaty mogą być prowadzone tylko na 4 samochodach spalinowych, tylko na 4 samochodach elektrycznych lub w formie mieszanej z zastrzeżeniem iż Zleceniodawca dobiera ilość pracowników zgodnie ze specyfiką pojazdów - np. 3 osoby na samochód elektryczny i 9 osób na samochody spalinowe.
Szkolenie z pierwszej pomocy
Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych (w trakcie zajęć przewidziana jest półgodzinna przerwa na posiłek oraz krótkie przerwy kawowe – organizacja i koszt przerw oraz posiłku leży po stronie firmy, dla której zajęcia są przeprowadzane)
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób
Program szkolenia obejmuje:
- Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- Podstawy prawne udzielania pierwszej pomocy,
- Sprzęt używany w ratownictwie i pierwszej pomocy,
- Strategia wczesnego postępowania w pierwszej pomocy,
- Podstawy anatomii i fizjologii człowieka,
- Resuscytacja krążeniowo – oddechowa,
- Opatrywanie ran,
- Urazy wewnętrzne,
- Wstrząs; ochrona termiczna,
- Postępowanie ze złamaniami i zwichnięciami,
- Ratowanie oparzonych lub odmrożonych,
- Porażenie prądem elektrycznym,
- Zatrucia,
- Stany nagłe w chorobach wewnętrznych,
- Sprawdzenie i powtórzenie wiadomości,
- Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem fantoma.
Zajęcia warsztatowe z tematyki przeciwdziałania agresji w ruchu drogowym
Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych (w trakcie zajęć przewidziana jest półgodzinna przerwa na posiłek oraz krótkie przerwy kawowe – organizacja i koszt przerw oraz posiłku leży po stronie firmy, dla której zajęcia są przeprowadzane)
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób
Struktura zajęć obejmuje podział zajęć na 3 bloki tematyczne po 2 godziny.
Cel warsztatu: dostarczenie uczestnikom konkretnej wiedzy na następujące tematy:
- specyfika ruchu drogowego w Polsce, bieżące problemy i ich konsekwencje. Najniebezpieczniejsi uczestnicy ruchu – identyfikowanie,
- statystyki rozkładu wypadków zależne od: pór roku, zmiennych warunków atmosferycznych, wahań dobowych dzień-noc i w szczytach komunikacyjnych dobowych, w zależności od kategorii dróg, uwarunkowań lokalnych, w typowych okresach świąt i szczytów wyjazdowych,
- świadomość wpływu posiadanych przez kierowcę predyspozycji i cech psychofizycznych na jego tendencje w zachowania się za kierownicą,
- mechanizmy neuropsychologiczne procesów: widzenia, spostrzegania, wnioskowania, podejmowania decyzji, reakcji motorycznych,
- krytyczny wpływ na procesy uwagowe rozmowy telefonicznej prowadzonej przez kierowcę,
- radzenie sobie ze stresem sytuacyjnym i zawodowym - praktyczne techniki,
- ewolucyjna i przystosowawcza rola emocji w systemie nerwowym człowieka i formy ich ekspresji w sytuacji obciążenia zadaniami,
- czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na funkcjonowanie emocjonalne, w szczególności podczas kierowania pojazdem w ruchu drogowym,
- zdefiniowanie zachowań agresywnych w oparciu o doświadczenia własne uczestników szkolenia oraz przeprowadzone badania naukowe,
- formy ekspresji negatywnych emocji i przyczyny zachowań agresywnych wśród kierowców,
- przeprowadzenie testu S-ARD2 do samooceny skłonności agresywnych w ruchu drogowym, auto-diagnostyka indywidualna uczestników;
- ogólne omówienie i interpretacja wyników testu;
- inne czynniki powodujące agresję wśród kierowców;
- rozpoznawanie symptomów poprzedzających zachowania agresywne u innych uczestników ruchu;
- rozpoznawanie symptomów narastającego pobudzenia emocjonalnego u siebie, unikanie konfliktów i eskalacji zachowań agresywnych;
- praktyczne metody redukcji napięcia emocjonalnego, frustracji, zmęczenia i stresu u kierowców;
- omówienie skutecznych strategii radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami i agresją ze strony innych uczestników ruchu;
- konsekwencje dla bezpieczeństwa i prawne skutki podejmowane wobec agresji na drodze;
- świadome planowanie podróży i przerw w jeździe na regenerację zasobów psychicznych i fizycznych;
- zapoznanie się z zasadami defensive drivingu propagowanymi w krajach o wysokiej kulturze drogowej;
- wnioski końcowe, pytania i podsumowanie;
Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz z przepisów prawa o ruchu drogowym
Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych (w trakcie zajęć przewidziana jest półgodzinna przerwa na posiłek oraz krótkie przerwy kawowe – organizacja i koszt przerw oraz posiłku leży po stronie firmy, dla której zajęcia są przeprowadzane)
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób
Krótki sprawdzian ze znajomości przepisów ruchu nagrodami – pytania dotyczące codziennych i najczęściej spotykanych sytuacji;
- podstawy ruchu drogowego,
- zasady ogólne,
- stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie Polski,
- przygotowanie do jazdy,
- fragment filmu „To był wypadek” .Film obrazuje następstwa wypadku drogowego spowodowanego przez dwudziestokilkuletniego kierowcę,
- prędkość i jej wpływ na przebieg i skutek wypadku (nawiązanie do filmu),
- obowiązki kierowcy zbliżającego się do oznakowanego przejścia dla pieszych wypadku (nawiązanie do filmu),
- alkohol i narkotyk wypadku (nawiązanie do filmu),
- odpowiedzialność karna za ucieczkę z miejsca wypadku ze skutkiem śmiertelnym (nawiązanie do filmu),
- rozmowa przez telefon komórkowy – zagrożenie Przykład wypadku,
- terroryzm na polskich drogach,
- czy warto się spieszyć,
- społeczne koszty wypadków drogowych,
- warsztaty z rekonstrukcji wypadków,
- zmiany w przepisach,
- prawa jazdy,
- podstawy kierowania ruchem drogowym,
- policyjna kontrola drogowa,
- inne organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego,
- zatrzymanie dowodu rejestracyjnego,
- zatrzymanie prawa jazdy,
- punkt karne,
- pojazdy jednośladowe w ruchu drogowym,
- skrzyżowanie o ruchu okrężnym.