Rodzaje szkoleń

Poniżej prezentujemy szczegółowy opis szkoleń dostępnych w ramach Programu PZU Bezpieczna Flota.

Szkolenia stacjonarne

Szkolenie dla fleet managerów

Czas trwania: 8,5 godziny zegarowej (w tym przerwa na posiłek)
Ilość uczestników: 16 osób
Lokalizacja: ODTJ

Szkolenie podzielone jest na  bloki tematyczne:

1. Polityka flotowa / Car Policy (2 godziny zegarowe):

  • Omówienie zagadnień związanych z tworzeniem polityki flotowej w Firmie,
  • Jej cel i rola w przedsiębiorstwie,
  • Z czego powinna składać się nowoczesna Car Policy,
  • Kluczowe zapisy i dokumenty flotowe,
  • Sugerowane rozwiązania,
  • Pytania i odpowiedzi.

2. Praktyczne wykorzystanie telemetrii w zarządzaniu flotą samochodową (1 godzina zegarowa).

3. Omówienie pozostałych szkoleń w programie PZU Bezpieczna flota (1 godzina zegarowa):

  • pierwsza pomoc
  • psychologia transportu
  • bezpieczeństwo w ruchu drogowym (policjant)

4. Szkolenie praktyczne z wykorzystaniem samochodów przeprowadzane w dwóch zakresach tematycznych (4 godziny zegarowe):

  • jazda defensywna z elementami ekojazdy
  • ryzyko w ruchu drogowym w warunkach ODTJ

Badanie poziomu bezpieczeństwa floty

Przygotowanie i przeprowadzania badań poziomu bezpieczeństwa flotowego u wskazanych Klientów, wraz z wykonaniem raportu o poziomie bezpieczeństwa, zidentyfikowanych potrzebach i rekomendacjach działań i szkoleń, których wdrożenie/przeprowadzenie znacząco poprawi osiągnięte przez Klienta wyniki.

Badanie poziomu bezpieczeństwa flotowego będzie składać się z:

1. Części wykładowo – szkoleniowej prowadzonej na bazie dyskusji z przedstawicielem / przedstawicielami Klienta, gdzie omówione zostaną następujące obszary mające kluczowy wpływ na bezpieczeństwo flotowe i poziom generowanego ryzyka: 

  • Struktura organizacyjna obowiązująca w firmie wraz z podziałem obowiązków i odpowiedzialności,
  • Istniejąca dokumentacja flotowa (Car Policy, Regulamin Pracy Kierowcy, itp.),
  • Obowiązujące w firmie zasady bezpieczeństwa, programy, kultura organizacyjna, strategia CSR (Corporate Social Responsibility) itp.
  • Podejmowane przez Firmę działania prewencyjne i szkoleniowe, 

2. Bezpośredniego badania bezpieczeństwa flotowego w formie ankiety zawierającej kluczowe  aspekty z w/w obszarów.

3. Raportu podsumowującego osiągnięte wyniki. Do raportu załączone będą rekomendacje działań zmierzających do poprawy bieżącej polityki flotowej Firmy w obszarze bezpieczeństwa flotowego.

Badania poziomu bezpieczeństwa flotowego odbywać się będą we wskazanych przez PZU lokalizacjach Klienta. Raport dostarczony będzie do PZU w okresie do 2 tygodni od wykonania badania i dostarczenia przez Klienta niezbędnych informacji.

Doskonalenie Techniki Jazdy Samochodem Osobowym

Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych z przerwą na ciepły posiłek
Lokalizacja: ODTJ
Uczestnicy: 12 osób
Samochody szkoleniowe: ODTJ

Warsztaty z ryzyka w ruchu drogowym mają na celu przewidywanie i zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom na drodze oraz niepodejmowanie działań ryzykownych. Realizowane są przy wykorzystaniu różnych, dostępnych w poszczególnych ODTJ-ach narzędzi szkoleniowych aby zrealizować opisane poniżej ramowe programy.  

Zajęcia prowadzone są stacjonarnie we wszystkich Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy zrzeszonych w PSM.

Dla firm mających w swojej flocie lub zamierzających posiadać samochody elektryczne możliwe jest prowadzenie warsztatów w formie mieszanej, z wykorzystaniem samochodów spalinowych oraz elektrycznych.  Taka forma będzie możliwa tylko w wybranych ODTJ.

Przewidziane są 2 etapy szkolenia – podstawowy i zaawansowany.

Etap pierwszy przeznaczony jest dla klientów, którzy nie uczestniczyli w poprzedniej edycji Bezpiecznej Floty PZU i obejmuje sześciogodzinne zajęcia teoretyczno–praktyczne przeprowadzane z wykorzystaniem płyt poślizgowych :

Program zajęć obejmuje:

  • test sprawdzający umiejętności kierowcy
  • dobór i sposoby utrzymania prawidłowego toru jazdy podczas pokonywania serii zakrętów
  • hamowanie awaryjne z systemem ABS i zasada działania ABS
  • hamowanie awaryjne w zakręcie z wykorzystaniem systemu ABS
  • zjawisko podsterowności i nadsterowności samochodu - działanie różnych systemów wspierających (ABS,ESP, TC)

Drugi etap szkolenia jest etapem zaawansowanym i przeznaczony jest dla tych osób, które brały udział w szkoleniach w ramach etapu pierwszego. 

Program zajęć obejmuje:

  • szybki slalom prawo – lewo przypominający podstawowe zachowania z etapu podstawowego
  • hamowanie z ominięciem przeszkody
  • uślizg jednej z osi na prostej
  • nagła zmiana pasa ruchu z powrotem na właściwy tor jazdy
  • zachowanie różnych systemów kontroli trakcji

W wybranych ODTJ program zajęć w obydwu etapach realizowany jest w oparciu o elektroniczne urządzenia rejestrujące. Umożliwia to lepsze poznanie zasad działania systemów bezpieczeństwa w samochodach (TC, ABS, ESP) oraz wczesnego rozpoznawania sytuacji zagrożenia i nie podejmowania działań ryzykowanych.

Postęp uczestników jest rejestrowany i automatycznie raportowany.

Program warsztatów prowadzonych z wykorzystaniem samochodów elektrycznych rozszerzony jest o porównanie samochodu elektrycznego ze spalinowym i zwrócenie uwag na najważniejsze różnice w prowadzeniu samochodu mające wpływ na bezpieczeństwo np. różnice w f\drodze hamowania, odczucie prędkości, różnice w zachowania w  sytuacjach ekstremalnych. Ćwiczenia dobrane w zależności od  infrastruktury ośrodka i specyfiki samochodów.

Doskonalenie Techniki Jazdy Samochodem Ciężarowym i Autobusem

Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych z przerwą na ciepły posiłek
Lokalizacja: ODTJ
Uczestnicy: 12 osób
Samochody szkoleniowe: ODTJ

Zajęcia prowadzone są stacjonarnie w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy stopnia wyższego.

Szkolenie obejmuje teorię oraz praktykę, odbywa się przy wykorzystaniu samochodów ODTJ z użyciem różnych typów pojazdów przewidzianych na kategorię C i D.

Program zajęć obejmuje:

  • jazda slalomem jako pierwsze spotkanie z utratą przyczepności,
  • symulacja przejazdu przez kręty odcinek drogi z elementami uślizgu,
  • hamowanie awaryjne na prostym odcinku drogi z różnych prędkości,
  • hamowanie awaryjne ze zmianą pasa ruchu.

Ze względu na uniwersalność ćwiczeń osoby, które uczestniczyły w tym programie w poprzedniej edycji mają możliwość utrwalenia swoich umiejętności.

Szkolenie z jazdy defensywnej z elementami ekojazdy na samochodach osobowych oraz elektrycznych

Czas trwania szkolenia: 4,5 godziny zegarowej
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób
Samochody szkoleniowe: flota klienta 

Warsztaty z jazdy defensywnej z elementami eko-jazdy są programem specjalnie przygotowanym dla użytkowników aut flotowych. Przeprowadzane są w dowolnym, wskazanym przez Klienta miejscu i odbywają się w naturalnych warunkach ruchu drogowego. Dzięki wykorzystaniu samochodów uczestników można lepiej zaobserwować odruchy i codzienne przyzwyczajenia i wskazać właściwą drogę do poprawy jakości i bezpieczeństwa jazdy.

Do przeprowadzenia zajęć wykorzystywane są urządzenia rejestrujące kilkanaście parametrów jazdy oraz ocena instruktora będącego w samochodzie, na tej podstawie zostaje określony styl jazdy kierowcy oraz cechy mające wpływ na bezpieczeństwo i osiągnięcie niskiego zużycia paliwa.

Każdy z uczestników odbywa trzy przejazdy: audyt obserwowany z rejestracją parametrów jazdy, przejazd szkoleniowy oraz audyt poszkoleniowy z rejestracją parametrów jazdy – jest to jazda komentowana przez uczestnika gdzie wykonywane manewry są przez niego komentowane i uzasadniane.

Przejazdy podzielone są krótkimi wykładami teoretycznymi dotyczącymi ogólnych zasad związanych z bezpieczeństwem kierowania pojazdem oraz oszczędnością  zużycia paliwa oraz indywidualnych wskazówek dotyczących stylu jazdy każdego z uczestników
Szkolenia skierowane są do grup 12-osobowych i prowadzone w  modułach 3-osobowych. Dla trzech uczestników szkolenia w samochodzie dedykowany jest instruktor. Szkolenie odbywa się przy wykorzystaniu samochodów Zleceniodawcy. Szkolenie dla całej grupy rozpoczyna się i kończy w siedzibie Zleceniodawcy lub innym ustalonym wcześniej miejscu.

Na podstawie wyników z urządzeń rejestrujących parametry jazd oraz obserwacji instruktora Zleceniodawca otrzymuje raport z indywidualnymi wynikami dla każdego uczestnika warsztatów oraz poziomu bezpieczeństwa całej grupy.

W ramach warsztatów z jazdy defensywnej możliwe jest przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem samochodów elektrycznych. Przy takich warsztatach głównymi założeniami tematycznymi w zasadach użytkowania samochodu elektrycznego są:

I panel BEZPIECZEŃSTWO

Podstawowe zasady jazdy defensywnej w aucie elektrycznym związane z inną konstrukcją samochodu

  • przyspieszenie liniowe ( bezstopniowe),
  • mocne hamowanie po zdjęciu nogi z przyspiesznika związane z odzyskiwaniem energii,
  • brak odgłosów dźwiękowych z silnika i skrzyni biegów utrudniające właściwą ocenę prędkości,
  • potrzeba bardziej uważnej obserwacji otoczenia ponieważ samochód elektryczny nie jest słyszany,
  • szczególnie przez rowerzystów i pieszych,
  • zwrócenie uwagi na coraz wyższe osiągi aut elektrycznych (np. Tesla 700 KM).

II panel EKONOMIA JAZDY

  • Technika i planowanie jazdy pozwalające na dojechanie do celu przy wskazanym zasięgu bez konieczności doładowywania ( obecnie bardzo mała ilość miejsc do ładowania),
  • Jak najlepsze wykorzystywanie możliwości odzyskiwania energii,
  • Właściwa praca pedałem przyspiesznika, aby jazda była wystarczająco dynamiczna przy jak najmniejszym zużyciu energii,
  • Właściwe wyczucie zasięgu auta w zależności od korzystania z odbiorników prądu w samochodzie (klimatyzacja, wycieraczki, wzrost prędkości-większe opory powietrza).

Ze względu na prowadzenie warsztatów w 3-osobowych modułach na samochodach uczestników możliwe jest dowolne konfigurowanie doboru samochodów przez Zlecającego.  Oznacza to, że warsztaty mogą być prowadzone tylko na 4 samochodach spalinowych, tylko na 4 samochodach elektrycznych lub w formie mieszanej z zastrzeżeniem iż Zleceniodawca dobiera ilość pracowników zgodnie ze specyfiką pojazdów - np. 3 osoby na samochód elektryczny i 9 osób na samochody spalinowe.

Szkolenie z pierwszej pomocy

Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych (w trakcie zajęć przewidziana jest półgodzinna przerwa na posiłek oraz krótkie przerwy kawowe  – organizacja i koszt przerw oraz posiłku leży po stronie firmy, dla której zajęcia są przeprowadzane)
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób

Program szkolenia obejmuje:

  • Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
  • Podstawy prawne udzielania pierwszej pomocy,
  • Sprzęt używany w ratownictwie i pierwszej pomocy,
  • Strategia wczesnego postępowania w pierwszej pomocy,
  • Podstawy anatomii i fizjologii człowieka,
  • Resuscytacja krążeniowo – oddechowa,
  • Opatrywanie ran,
  • Urazy wewnętrzne,
  • Wstrząs; ochrona termiczna,
  • Postępowanie ze złamaniami i zwichnięciami,
  • Ratowanie oparzonych lub odmrożonych,
  • Porażenie prądem elektrycznym,
  • Zatrucia,
  • Stany nagłe w chorobach wewnętrznych,
  • Sprawdzenie i powtórzenie wiadomości,
  • Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem fantoma.

Zajęcia warsztatowe z tematyki przeciwdziałania agresji w ruchu drogowym

Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych (w trakcie zajęć przewidziana jest półgodzinna przerwa na posiłek oraz krótkie przerwy kawowe  – organizacja i koszt przerw oraz posiłku leży po stronie firmy, dla której zajęcia są przeprowadzane)
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób

Struktura zajęć obejmuje podział zajęć na 3 bloki tematyczne po 2 godziny.

Cel warsztatu: dostarczenie uczestnikom konkretnej wiedzy na następujące tematy:

  • specyfika ruchu drogowego w Polsce, bieżące problemy i ich konsekwencje. Najniebezpieczniejsi uczestnicy ruchu – identyfikowanie,
  • statystyki rozkładu wypadków zależne od: pór roku, zmiennych warunków atmosferycznych, wahań dobowych dzień-noc i w szczytach komunikacyjnych dobowych, w zależności od kategorii dróg, uwarunkowań lokalnych, w typowych okresach świąt i szczytów wyjazdowych,
  • świadomość wpływu posiadanych przez kierowcę predyspozycji i cech psychofizycznych na jego tendencje w zachowania się za kierownicą,
  • mechanizmy neuropsychologiczne procesów: widzenia, spostrzegania, wnioskowania, podejmowania decyzji, reakcji motorycznych,
  • krytyczny wpływ na procesy uwagowe rozmowy telefonicznej prowadzonej przez kierowcę,
  • radzenie sobie ze stresem sytuacyjnym i zawodowym - praktyczne techniki,
  • ewolucyjna i przystosowawcza rola emocji w systemie nerwowym człowieka i formy ich ekspresji w sytuacji obciążenia zadaniami,
  • czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na funkcjonowanie emocjonalne, w szczególności podczas kierowania pojazdem w ruchu drogowym,
  • zdefiniowanie zachowań agresywnych w oparciu o doświadczenia własne uczestników szkolenia oraz przeprowadzone badania naukowe,
  • formy ekspresji negatywnych emocji i przyczyny zachowań agresywnych wśród kierowców,
  • przeprowadzenie testu S-ARD2 do samooceny skłonności agresywnych w ruchu drogowym, auto-diagnostyka indywidualna uczestników;
  • ogólne omówienie i interpretacja wyników testu;
  • inne czynniki powodujące agresję wśród kierowców;
  • rozpoznawanie symptomów poprzedzających zachowania agresywne u innych uczestników ruchu;
  • rozpoznawanie symptomów narastającego pobudzenia emocjonalnego u siebie, unikanie konfliktów i eskalacji zachowań agresywnych;
  • praktyczne metody redukcji napięcia emocjonalnego, frustracji, zmęczenia i stresu u kierowców;
  • omówienie skutecznych strategii radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami i agresją ze strony innych uczestników ruchu;
  • konsekwencje dla bezpieczeństwa i prawne skutki podejmowane wobec agresji na drodze;
  • świadome planowanie podróży i przerw w jeździe na regenerację zasobów psychicznych i fizycznych;
  • zapoznanie się z zasadami defensive drivingu propagowanymi w krajach o wysokiej kulturze drogowej;
  • wnioski końcowe, pytania i podsumowanie;

Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz z przepisów prawa o ruchu drogowym

Czas trwania szkolenia: 6 godzin zegarowych (w trakcie zajęć przewidziana jest półgodzinna przerwa na posiłek oraz krótkie przerwy kawowe  – organizacja i koszt przerw oraz posiłku leży po stronie firmy, dla której zajęcia są przeprowadzane)
Lokalizacja: dowolnie wskazana przez klienta
Uczestnicy: 12 osób

Krótki sprawdzian ze znajomości przepisów ruchu nagrodami – pytania dotyczące codziennych i najczęściej spotykanych sytuacji;

  • podstawy ruchu drogowego,
  • zasady ogólne,
  • stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie Polski,
  • przygotowanie do jazdy,
  • fragment filmu „To był wypadek”  .Film obrazuje następstwa wypadku drogowego spowodowanego przez dwudziestokilkuletniego kierowcę, 
  • prędkość i jej wpływ na przebieg i skutek wypadku (nawiązanie do filmu), 
  • obowiązki kierowcy zbliżającego się do oznakowanego przejścia dla pieszych wypadku (nawiązanie do  filmu),
  • alkohol i narkotyk wypadku (nawiązanie do filmu),
  • odpowiedzialność karna za ucieczkę z miejsca wypadku ze skutkiem śmiertelnym (nawiązanie do filmu),
  • rozmowa przez telefon komórkowy – zagrożenie Przykład wypadku,
  • terroryzm na polskich drogach,
  • czy warto się spieszyć,
  • społeczne koszty wypadków drogowych,
  • warsztaty z rekonstrukcji wypadków,
  • zmiany w przepisach,
  • prawa jazdy, 
  • podstawy kierowania ruchem drogowym, 
  • policyjna kontrola drogowa,
  • inne organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego,
  • zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, 
  • zatrzymanie prawa jazdy,
  • punkt karne,
  • pojazdy jednośladowe w ruchu drogowym,
  • skrzyżowanie o ruchu okrężnym.
  
Zamknij