01 lipca 2009

Drugi tydzień podtopień i powodzi

4636 szkód zarejestrował PZU do dziś do godziny 13.00 w związku z trudną sytuacją pogodową w Polsce. Najdotkliwiej poszkodowane są południowe rejony kraju. Tam też znajduje się Mobilne Biuro PZU i dodatkowe siły Mobilnych Ekspertów PZU, którzy pomagają poszkodowanym w szybkim uzyskaniu odszkodowania poprzez sprawne szacowanie szkód.

Największa liczba szkód zarejestrowana jest z okolic Rzeszowa (859 szkód), Bielska-Białej (641) i Krakowa (459). Szkody związane z sytuacją pogodową są zgłaszane do PZU różnymi kanałami. Obecnie są one w trakcie rejestracji. Oznacza to, że ostateczna liczba szkód może być znaczenie wyższa. Główne przyczyny zgłoszonych szkód to powódź (ponad 2,5 tysiąca szkód), deszcz nawalny (885 szkód), grad (838) i huragan (396).

W związku ze zgłoszonymi już szkodami PZU zawiązał na chwilę obecną rezerwy przekraczające 13 mln zł. Ich wysokość zmienia się jednak dynamicznie wraz z napływem kolejnych zgłoszeń.

Do PZU należy ok. 80% rynku ubezpieczeń budynków w gospodarstwach rolnych i ubezpieczenia mienia ruchomego. Ubezpieczenie budynków wykupuje ponad 85% rolników. PZU jest też liderem na rynku ubezpieczeń zwierząt, jednak zaledwie kilka procent rolników wykupuje to ubezpieczenie. Pod względem ubezpieczeń upraw z dotacją budżetu państwa do składki, udział PZU kształtuje się na poziomie 60%. Ubezpieczenie to wykupuje ok. 10% rolników.

Na południu Polski już drugi tydzień działa Mobilne Biuro PZU, które pomaga poszkodowanym w jak najszybszym uzyskaniu odszkodowań za ubezpieczone mienie. Na pokładzie autobusu można zgłaszać i zlikwidować szkody, umówić się na oględziny, otrzymać niezbędne informacje, czy wreszcie zlecić przekazanie na konta poszkodowanych ustalonych odszkodowań lub zaliczek. W przypadku mniejszych szkód klienci korzystają z najszybszej, uproszczonej metody likwidacji szkody, dzięki której należne odszkodowanie wyliczane jest na podstawie tzw. wywiadu. W takich sytuacjach, dzięki ograniczeniu formalności do minimum, wizyta w Mobilnym Biurze PZU jest jedynym kontaktem klienta z ubezpieczycielem w celu uzyskania odszkodowania.

Mobilne Biuro PZU przystosowane jest także do niesienia poszkodowanym pomocy rzeczowej. Na wyposażeniu autobusu znajdują się, zatem stale uzupełniane środki pomocowe takie jak: plandeki, folie ochronne, koce, płaszcze przeciwdeszczowe. Oprócz Mobilnego Biura PZU, na terenie całego kraju pracuje 440 Mobilnych Ekspertów PZU szacując szkody związane z powodzią i innymi żywiołami. Są to rzeczoznawcy, którzy przyjeżdżają na miejsce zdarzenia i dokonują oględzin w ciągu 48 godzin od chwili wystąpienia szkody.

Obecnie Mobilne Biuro PZU znajduje się w Kotlinie Kłodzkiej. Od rana w miejscowości Jaszkowa Dolna przyjmowało zgłoszenia od poszkodowanych powodzią mieszkańców. Kolejny postój autobusu jest przewidziany w miejscowości Żelazno. Autobus pojawi się tam najprawdopodobniej jutro. Dzień później szkody do Mobilnego Biura PZU będą mogli zgłaszać mieszkańcy Ołdrzychowic. Dotychczas z terenu Kotliny Kłodzkiej do PZU wpłynęło około 1300 szkód (nie wszystkie są jeszcze uwzględnione w systemach informatycznych), ale skala zniszczeń może być większa. Ubezpieczyciel stale przyjmuje nowe zgłoszenia.

Ubezpieczenia rolne, majątkowe, w ramach których PZU odpowiada za zdarzenia losowe (m.in. atmosferyczne w tym powódź), to:

  • budynki w gospodarstwach rolnych (obowiązkowe),
  • mienie ruchome,
  • zwierzęta gospodarskie,
  • uprawy, w tym obowiązkowe ubezpieczenie upraw rolnych w których składka jest w połowie dotowana z budżetu państwa (przez to cena polisy jest dość niska).

Zapraszamy do obejrzenia kilku fotografii prezentujących zalane obszary i pomoc niesioną przez Mobilne Biuro PZU. Wyrażamy zgodę na wykorzystanie fotografii w publikacjach prasowych.

Zamknij