To oczywiście stereotyp, bo muzea i galerie od dawna korzystają z najnowszych osiągnięć techniki i nauki, m. in. po to, żeby utrzymać swoje zbiory w jak najlepszym stanie. Zresztą technologia nie musi służyć wyłącznie eksponatom, ale również i odwiedzającym - może uczynić wizytę w muzeum bardziej wyjątkową i niezapomnianą.
Od 3 września można zwiedzać Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku w krakowskich Sukiennicach - Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Zakończył się projekt Nowe Sukiennice, czyli gruntowna renowacja i unowocześnienie tego Oddziału Muzeum. Remont trwał nieprzerwanie od 2006 roku i był jedną z największych inwestycji konserwatorskich w Europie. Po tym przedsięwzięciu Galeria bardziej niż przed remontem nawiązuje do swojego XIX-wiecznego charakteru, stając się jednocześnie obiektem korzystającym z najnowocześniejszych rozwiązań. Na szczególną uwagę zasługują takie innowacje, jak np.: sala multimedialna, wprowadzająca widza, dzięki dziewięciu szklanym ekranom, w wirtualny świat XIX wieku, oraz „artomaty” – specjalnie wyposażone stanowiska komputerowe, z pomocą których zwiedzający może poznać m. in. historię zbiorów oraz sylwetki artystów.
Projekt „Nowe Sukiennice” był współfinansowany m. in. przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, oraz Norweski Mechanizm Finansowy. Mecenasem Galerii Nowe Sukiennice jest PZU.
Augmented reality
Zastosowanie nowinek technologicznych poszerza nie tylko odbiór dzieł, ale również sam krąg odbiorców. Nowe technologie jako medium przyciągają do muzeów i galerii nie tylko stałych bywalców i pasjonatów, ale przede wszystkim ludzi młodych, którzy wcześniej rzadko przekraczali progi muzealnych sal. W przypadku Galerii w krakowskich Sukiennicach na uwagę zasługuje wykorzystanie technologii augmented reality, łączącej w sobie świat realny ze światem wirtualnym, która niezwykle poszerza percepcję oglądanych dzieł malarskich.
Aplikacja mobilna „Nowy wymiar Sukiennic”, wykorzystująca technologię augmented reality, w wersji dla użytkowników iPhone’a, to innowacyjne połączenie kultury wysokiej z nowoczesną technologią. Zwiedzający Galerię przy wybranych obrazach spotykają specjalne kody, dzięki którym na odpowiednich urządzeniach (np. smartphone) wyświetlają się dodatkowe informacje, związane bezpośrednio z oglądanym obrazem. Nakierowując kamerę smartphone’a na obraz, aplikacja rozpoznaje dzieło i wyświetla na ekranie, przy jednoczesnym wyświetlaniu oglądanego obrazu, dodatkową treść graficzną, bądź generuje dźwięk. Następuje rozszerzenie oglądanego dzieła o wirtualną i dźwiękową treść. Dzięki tej aplikacji krakowskie Sukiennice zyskują nowy wymiar, a wystawiane dzieła uzyskują dodatkowy, interesujący kontekst – zwiedzający mogą usłyszeć bądź obejrzeć historie związane z danym dziełem lub jego twórcą. Dzięki takiemu połączeniu nowoczesności z tradycją wyprawa do Galerii zapada w pamięć zwiedzających, a obejrzane obrazy kojarzone są z odpowiednim kontekstem historycznym i kulturowym.
Aplikację można pobrać za darmo z Apple store i przyjść ze swoim telefonem lub wypożyczyć sprzęt w Muzeum, który jest udostępniany zwiedzającym dzięki PZU.
Znajdź Modrzejewską na Facebooku
Zastosowanie nowych technologii może przynieść ciekawe rezultaty w akcji promocyjnej Galerii. We wrześniu na ulicach Krakowa pojawią się zaskakujące billboardy, przedstawiające znane arcydzieła polskiego malarstwa, które będą nas nakłaniać do nawiązania z nimi kontaktu. Portret Modrzejewskiej będzie zachęcać: „Znajdź mnie na Facebooku”, „Szał” Podkowińskiego - „Zadzwoń do mnie”, a portret Generała Dęblińskiego - „Wyślij do mnie SMS'a”. To powiązanie dzieł sztuki z nowoczesnymi formami komunikacji „uwspółcześnia” dzieła i przybliża (przede wszystkim młodemu) widzowi ważne postacie dla polskiej historii i kultury, które zdają się wykonywać zapraszający gest w stronę widza. W ten sposób sztuka przestaje być hermetyczna i bezosobowa, a staje się przyjacielem, który ma do zaoferowania ciekawą historię do opowiedzenia.
Po wysłaniu SMS'a, maila, lub nawiązaniu kontaktu telefonicznego, otrzymamy odpowiedź w formie krótkiej opowieści, związanej z danym obrazem.
W przypadku Facebooka odwiedzimy profil Heleny Modrzejewskiej oraz Nowych Sukiennic.
Na szczególne zainteresowanie zasługuje aplikacja „Gdzie jesteś, Heleno?”, która jest elementem miesięcznego konkursu, organizowanego na Facebooku. Fani Nowych Sukiennic będą mogli śledzić biografię Heleny Modrzejewskiej w przysłowiowej „pigułce”, oraz zawalczyć o jedną z ponad dwudziestu nagród.
Dla zwycięzcy części finałowej, organizator i mecenas odnowy Sukiennic – PZU – przygotowało wspaniały wyjazd dla dwojga do Krakowa. Warto zatem już dziś polubić stronę na Facebooku i zostać jej wiernym fanem.
Zastosowanie współczesnych form komunikacji, jakimi są m. in. SMS, mail i portale społecznościowe, w promocji dzieł kultury jest świadectwem, że kultura wysoka nie musi pozostawać za progami galerii lub muzeów, lecz może wyjść ku widzowi i nawiązać z nim kontakt za pomocą znanych mu narzędzi i mediów. Dzięki temu kontakt między dziełem sztuki a widzem może nabrać nieznanego do tej pory charakteru.
Pozostaje mieć nadzieję, że szlakiem wytyczonym przez Galerię Sztuki Polskiej XIX wieku w krakowskich Sukiennicach wyruszą inne polskie galerie i muzea.
Już wkrótce na stronie PZU pojawi się Aplikacja Mobilna „Nowe Sukiennice”, do pobrania za darmo dla wszystkich posiadaczy Iphonów 3GS. By w pełni cieszyć się tą technologią – trzeba jednak udać się do muzeum w Krakowie i tam na własne oczy zobaczyć, o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. W domowych warunkach możemy jednak spróbować odtworzyć wrażenia z wystawy – drukując i ustawiając w odpowiedni sposób dołączone do pobrania znaczniki.
Instrukcja obsługi oraz znaczniki zostaną opublikowane w chwili pojawienia się Aplikacji. Aktualnie – technologię Augmented Reality możemy podziwiać w Nowych Sukiennicach, do czego ogromnie zachęcamy. Naprawdę warto tam się pojawić!
Więcej informacji o wystawie na stronie www.muzeum.krakow.pl